Friday, February 19, 2010

Ibu engkaulah ratu hatiku

Ibuku puan Aishah bt Sidek

Aku panggil mak...mak yang aku sayangi,sangat penyayang..sangat ku sayang..dialah yang aku rindui selalu,baru malam tadi kita bersembang bersama ku mak call aku katanya rindu...aku pun sangat rindu padanya ..mak !kasih sayang mu setinggi gunung tiada bandingnya didunua ini..bercerita dengan mu sungguh mengasyikkan ..cerita bagaimana mak membesarkan kami seramai 10 orang sepenuh kasing sayangnya ..besar sungguh pengorbanan mu mak..susah payah ,pahit jerih mak membesarkan kami adik beradik,tampa jemu,tampa rungutan ,membelai kami sepenuh manja..Mak ani sangat rindukan mak ,walau ani jauh di mata mak tetap di hati ani sentiasa mendoakan kesejahteraan mu mak..mak masih ku ingat ketika aku masih kecil..mak menyediakan makanan untuk ku..pernah ku tanya "mak kenapa mak tak makan sekali" mak jawab "mak dah kenyang" setelah aku menjadi ibu baru ku tahu apa maksud mu..kau berkorban untuk anak nya ..asalkan anak- anaknya kenyang ..mak sanggup berlapar untuk kami...jasa mu memang tidak dapat ani lupakan mak!...kau lah ratu hati ku ,kaulah yang membimbing ku .kaulah mendidik ku sehingga aku yang ada sekarang kasih mu bawa kesyurga...semasa kecil mak sungguh tegas dalam mendidik anaknya ..terutama dalam mengaji Al Quran...masih ku ingat ketika aku mula untuk mengenal huruf...kau mengajarku tampa jemu...kami adai beradik namun ketika itu aku culas.. maka hasilnya tak sehibat yang mak harapkan..namun aku Khatam juga ..mak pernah kata "ani kalau kau tak pandai baca Al Quran kau akan menyesal tak sudah" betul mak! ani menyesal dulu main main..sekarang tidak lagi ..kita sama-sama baca,kita banyak persamaan minat,,kita berzanji.marhabban, berendoi,dan mendodoi anak dgn ayat suci..kita sama mak..masih ku inggat mak kita sama-sama berzanji...ternyata suara mak lebih hebat walau usia menjangkau 70th mak masih sihat ...'walaupun mak duduk dgn ayah dikg mak tak sunyi"mak baca Quran hari hari..semuga ani juga seperti mu mak..Mak masih ku ingat ketika aku ingin ke sekalah Men dulu mak memberi semangat untuk ku...kami miskin... namun aku bersemangat untuk menyambung persekolahan ku....mak aku gagahkan diri ku untuk menaiki bas sendirian ke sekolah yang selama ini aku sendiri tak tahu ..alhamdulillah aku di lindungi oleh Allah yang maha pengasih lagi mengesihani aku....syukur aku dapat mendaftar ke sekolah itu mak...entah dari mana kekuatan tu datang...sekolah tu sejauh 16km jauh nya mak....
oh mak jika dikenangkan kembalikan besar sungguh pengorbanan mu mak...ketika aku disekolah menengah....engkaulah pembakar semangatku....emak tak pernah merunggut.....dengan kesusahan mu..pada anak...semuanya kau korban untuk kami...

Mak...sekarang mak dilimpahi kasih sayamg anak-anak mu...disayangi oleh cucu mu...alhamdulillah...lebih tenang hidup mu bersama ayah menghabiskan sisa-sisa hidup mu berkasih sayang....aki kagum dengan KEBAHAGIAANMU mak
ketebahan mu akan ku contohi....mak ani daokan mak bersama Ayah..semuga Allah mengasihimu sebagaimana mak mengasihi dan menyayangi kami sewaktu kami kecil mak semuga umur mak dan Ayah di panjangkan dalam keberkatan oleh Allah...Mak walau pun ani tak dapat melanjutkan pengajian tinggi..ani redha mak ketika itu kita susah..ani relakan walau pun peluang sudah didalam genggaman namun terpaksa ku lepaskan...ani sedih mak ketika itu minat ku sungguh mendalam dalam bidang perguruan..namun itu bukan rezeki ku mak aku pasrah...sekarang aku menjadi peransang untuk suamiku mak untuk terus memperjuangkan minat ku..alhamdulillah ..dia dah jadi guru cemerlang....syukur pada ALLAH...sekarang walau ani tak jadi cikgu cukuplah jadi bini cikgu....minat membaca ku masih utuh...aku redha.....Mak...Mak cuti kita jalan-jalan makan mee udang kat Kuala Sepetang.....tungguuuuu..

2 comments:

  1. Dear Ani.
    Satu catatan yang meruntun perasaan saya terhadap mama. Please take care of them!

    ReplyDelete
  2. Saya pun menangis semasa buat N3 ni...iya...tiba-tiba rindu...

    ReplyDelete