Monday, March 15, 2010

Abang ku yang sulung

Pengarah Urusan

abang.. aku panggil dia abang..abang yang paling tua paling berkuasa dalam keluarga kami..kekadang panggil abang Di.....anak aku panggil Pak Long...mak ayah panggil.Uli...Abang yang sulung memang berkuasa penuh untuk mendidik dan mengawasi adik-adiknya seramai 9 orang...abang pada 3 orang adik lelaki dan 6 perempuan...sangat mencabar..

Abang tegas dgn adik-adiknya...umur pun dah 50 th..masih sihat..teringt aku masa kecil dulu abang lah ajar aku main lastik..lastik burung..haha jangan tak tau aku pandai buat lastik tau..budak sekarang beli ready made..aku buat sendiri..kelakar kalau dikenangkan..adaka perempuan main lastik..bukan ape,cuma terpengaruh dgn abang-abang..abang ku yang sulung sangat kreatif orangnya buat ape pun ada seninya...hemmm rindu pada dia...

teringat masa remaja dulu aku benci dgn abang sebab garang sangat....itu tak boleh ini tak boleh..sampaikan jumpa boy friend pun tak boleh tup-tup ada kat belakang..dah jadi body guard..aduhai jadi susah nak buat benda tak baik..Bila dikenangkan balik aku ptut bersyukur dengan pengawasannya yang tak pernah putus tu takde lah adik-adiknya yang buat hal yang memeningkan mak...kira spy mak le tu...

Sekarang bila dah masing-masing berumahtangga terasa rindu masa kecik2 dulu..kenangan bersama adik beradik walau pun hidup serba kekurangan namun kami bahagia...adik beradik sampai sekarang rapat..abang sampai sekarang memainkan peranan nya..tambahan abang sekarang tinggal berhampiran dgn rumah mak...aku rasa senang hati sikit kalau jadi apa-apa pada mak dan ayah abang ada untuk tengok-tengokkan..kami semua tinggal jauh dari mak apa nak buat masing-masing dapat jodoh orang jauh kena ikut suami...teknologi dah canggih ni kita gunakan untuk mengeratkan ikatan silaturahim sesama kita

Terima kasih abang atas segala nasihat dan tunjuk ajar mu..kami semua terhutang budi dgn abang..semoga abang berbahagia besama keluarga..tersayang..aminnnn.

Abang sangat berkebolehan dalam bidang masakan terutama kari..wow sedap sehingga menjilat jari..suka menjamu kami makan dirumahnya...aduh rindunya masakan abang..suka tolong kakak ipar ku didapur....sebenarnya anak -anak lelaki mak semua pandai memasak..dan rajin tolong isteri di rumah...dapat menantu lelaki rajin la juga..haha rajin makan....

semuga abang dipanjangkan umur dimurah kan rezeki..dan tahniah dah dapat cucu pertama.haha dah jadi ATUK....

No comments:

Post a Comment